Overgewicht bij paarden

Iedere paardeneigenaar wil het beste voor zijn dier en wil zijn dier gezond houden. Dit beoordelen we in eerste instantie op het oog. We kijken naar de vacht, de glans, de verharing. We kijken naar de hoeven, brokkelen deze? Zijn de stralen niet zacht? We kijken naar het algemene welbevinden, wat voor indruk maakt het paard? Alert, nieuwsgierig, wel of geen eetlust?

Het gewicht wordt vaak ook beoordeeld op het oog. Maar is dit wel verstandig?

Net als bij ons mensen is een gezond gewicht essentieel voor een gezond lichaam. Door overgewicht kunnen namelijk andere lichamelijke klachten ontstaan. Denk aan, blessures door het te veel belasten van gewrichten of sneller hoefbevangen. Ook bewegen is moeilijker als je te dik bent.

Mensen gaan op de weegschaal en bekijken wekelijks de (hopelijke) vooruitgang. Voor onze paarden zou dit ook het beste zijn. Zo krijg je inzichtelijk hoeveel je paard nu eigenlijk echt weegt en kun je een streefgewicht bepalen.

Meten is weten!

Laat de paardenweegschaal minimaal 2 keer per jaar langskomen en houd het gewicht goed bij. Je kunt bijhouden in welke periode je paard het meest aankomt en hierop je trainingsschema en voeding aanpassen. Het metabolisme van paarden is ingesteld om aan de komen in de zomer. In de winter vallen de wilde paarden extreem af, weinig voedsel en lage voedingswaardes zijn hier de oorzaak van.

Voor onze gedomesticeerde paarden geldt dit niet, er is immers altijd voldoende ruwvoer beschikbaar in de stal en door minder beweging komen sommige zelfs aan in de winter. Daardoor gaan ze al met overgewicht de wei op en is het lastig om dit er weer af te krijgen.

Paarden op dieet

Feit is dat de meeste paarden die gedomesticeerd gehouden worden te dik zijn. De redenen hiervoor lopen uiteen. Om een gezond gewicht te krijgen én te houden moet er aan verschillende voorwaarden worden voldaan. Net als bij mensen hebben deze te maken met voeding en beweging.

  • Zorg voor inzicht in het gewicht door je paard te wegen met een weegschaal, een weeglint is niet specifiek genoeg en meet gewicht op één plaats. Ook is het lastig om altijd op dezelfde manier te meten met het weeglint.
  • Je paard heeft voldoende ruwvoer (hooi of kuil) nodig. Dit moet altijd beschikbaar zijn ook als je paard gewicht moet verliezen.
  • Pas je krachtvoer en eventuele snacks aan bij minder training en als je paard moet afvallen.
  • Zorg dat je de behoefte van vitamines en mineralen gedekt hebt met een vitamine brok. Als deze niet gedekt zijn kunnen er lichamelijke problemen ontstaan bijvoorbeeld in de stofwisseling. Een goede stofwisseling is een essentieel onderdeel van het op gewicht houden van je paard.
  • Probeer de gras inname te beperken door je paard met een volle maag op de wei te zetten.
  • Eventueel kan een goed passend graasmasker helpen om gras inname (en daarmee gewichtstoename) te beperken. Je paard kan eten maar neemt minder grote happen.
  • Zorg voor voldoende beweging, een paard is gemaakt om te bewegen. Elke dag een uur bewegen is prima. Dit hoeft niet elke dag onder het zadel te zijn, maar in plaats van een dag vrij kun je ook los longeren. Zo is de rug niet belast maar is er wel bewogen.

Twijfel je of je paard te veel of te weinig voeding binnen krijgt? Of heb je twijfels over de vitamines en mineralen opname? Laat een rantsoenberekening maken om te zien wat jouw paard nodig heeft. Er word gekeken naar ras, leeftijd, gewicht, trainingsintensiteit, kwaliteit van ruw – en krachtvoer en eventueel supplementen. Hieruit komt een voedingsadvies die past bij jouw paard.